Hyvää kannattaa odottaa – tämä pätee myös videotuotannossa


Videoita tuotetaan moniin eri tarpeisiin, erikokoisella budjetilla ja usein tiukalla aikataululla. Syitä videolle voi olla mm. messut, uusi innovaatio, rekrytointitarve, juhlavuosi, kotisivujen elävöittäminen, myynnin tuki tai vaikkapa brändin vahvistaminen. Tätä listaa voisi tietysti jatkaa loputtomiin. Tuotannon tarpeita voi siis olla yksi tai useampi, ja kaikki pienen pohdinnan arvoisia asioita. Tärkeintä on tiedostaa kenelle tai miksi video tehdään.

On hyvä pysähtyä hetkeksi, miettiä yksityiskohtia ja valmistautua muutamaan kysymykseen ennen videon tilaamista. Näin tuotanto saa käsityksen siitä mitä halutaan, ja tarjotaan oikeaa kokonaisuutta. Lisäksi videon tekijä ohjaa tuotantoa oikeaan suuntaan, sovitulla resurssilla ja varmistaa halutun lopputuloksen. Tässä siis muutamia asioita listattuna, joista on apua ja tukea videoiden hankintaan.

Mitä videolla halutaan viestiä?

Miettikää tärkein viesti joka halutaan videolla välittää eteenpäin. Onko se yrityksen arvot, kilpailuedun esiin tuominen, uusi tuote tai palvelu, tarjous vai jotain aivan muuta? Pidetäänkö faktat faktoina, luodaanko tunnelmallista tarinaa vai onko tarkoitus herättää huomiota hassuttelemalla? Tärkeää on löytää ainakin yksi hyvä lähtökohta tai tavoite videolle. Asioiden ja tavoitteiden pohdintaan kannattaa käyttää hiukan aikaa ennen projektin alkua.

Kenelle se on suunnattu?

Ketä videolla halutaan puhutella ja millainen on tavoiteltu kohderyhmä? Kun tämä asia on selvillä, videon suunnittelussa kannattaa huomioida kyseisen asiakkaan näkökulma.

Missä video näytetään?

Onko jo tiedossa, missä video näytetään ja mikä on jakelukanava. Jo sisällön suunnitteluvaiheessa tulee huomioida mistä kohderyhmän tavoittaa, mikä on jakelukanava tai onko niitä useita. Videon jakelu vaikuttaa tuotannossa useampaan asiaan, kuten esimerkiksi musiikin valintaan (ja sen hintaan) tai valmiin videon pituuteen ja formaattiin. Meille kuitenkin alkuun riittää jo sekin tieto, että tuleeko video telkkariin, messuille tai someen.

 

Muuta hyödyllistä!

Kaikesta tiedosta on meille hyötyä, kun lähdetään tekemään videoprojektia tai tarjousta siitä.

  • Onko teillä idea tuotantoon vai tarvitaanko käsikirjoitus?
  • Halutaanko tekstitys ja/tai spiikkaaja?
  • Tuleeko videolle esiintyjiä?
  • Mikä on kuvauspaikka?
  • Mikä on budjetti tuotannolle?
  • Tarvitaanko videosta useampia versioita mm. eri formaateissa tai pituuksissa?
  • Referenssi tai esimerkki on aina plussaa.

 

Milloin video tarvitaan?

Yleensä ”nälkä kasvaa syödessä” ja asioiden tarkennuttua tuleekin kova kiire saada video valmiiksi. Pieni ja ketterä tuotantomme taipuu tarvittaessa myös kiireiseen aikatauluun, mutta hyvää kannattaa odottaa, sillä laadukas tuotanto vaatii aina oman aikansa. Aikatauluista kannattaa siis sopia jo heti projektin alkuvaiheessa, jolloin ikäviltä yllätyksiltä vältytään. Ja hei, voidaan pohtia näitä juttuja myös yhdessä kahvikupposen äärellä.

 

Ihanaa syksyä toivotellen: Marjukka ja muut pupujussit

Jaa artikkeli: