Kannattaako ostaa, jos halvalla saa?


No miksei, mutta varmasti on myös parempia lähtökohtia aloittaa videohankinnat. Video on yleensä osa markkinointia tai viestintää. Haluamme sitten herättää tiettyä mielikuvaa, vaikuttaa ihmisiin, vahvistaa brändiä tai kertoa tarinaa. Kirkas ajatus siitä “mitä, kenelle ja miksi”, ovat erittäin hyvä lähtökohta miettiä valmiiksi, ennen kun videon tilaa.

Sekin voi olla tietysti jollekin yritykselle yksi syy ja motiivi, että kilpailijalla on hieno video. Eikä sekään väärin ole, mutta ehkä asiaa kannattaa pohtia vielä hiukan syvällisemmin ja pidemmälle. Tässä muutama vinkki: Mikä on sanoma ja mitä sillä halutaan viestittää? Entä budjetti? Millainen on kohderyhmä? Missä kanavissa video jaetaan ja onko budjettiin varattu rahaa markkinointiin? Jos on, niin mikä on teille mahdollisesti se toimivin media ja kuka sen toteuttaa? Ehkä yritys itse tai oma mainostoimisto.

Videon hintaan ja budjettiin vaikuttavat todella moni seikka. Usein kuulee sitä, kuinka kauhistellaan, että videot maksaa niin paljon. Toisaalta asiakas haluaa videolle halpaa hintaa, ja silti samaan aikaan wau-efektejä ja elokuvamaista tuotantoa. Ja lopulta, siitäkin huolimatta, kustannuksia verrataan naapurin autokorjaamon esittelyvideoon, joka maksoi kymmenen vuotta sitten erään tuttavan tekemänä, vain joitain satasia. Tämä on asia, jota haluan (koittaa) teille avata.

Pientä pintaremonttia Manillassa.

Mikä siihen hintaan oikeinvaikuttaa?

Aloitetaan vaikkapa musiikista. Musiikkia itsessään saa nykyään ostettua eri palveluista melko edullisesti, vaikka edelleen tunnetut kappaleet ja niiden käyttöoikeudet maksavat huomattavia summia. Videoon valittaessa tunnettu suomalainen musiikkikappale, kannattaa varautua siihen, että videotuotannon budjetti kymmenkertaistuu. Nettikatalogin musiikilla varustettua videota voi jakaa huoletta sosiaalisessa mediassa, mutta mikäli sama video halutaan myöhemmin telkkariin, voi musiikki vaatia uuden lisenssin hankinnan. Toinen yleinen kysymys musiikkiin liittyen on, että mitä jos videoon vaihdetaan uusi musiikki? Yleinen käsitys lienee, että se on vain pari hiiren klikkausta ja voilá! Todellisuus kuitenkin on, että koko projekti avataan, muokataan ja kuvat rytmitetään uuteen musiikkiin sopivaksi. Se siis on täysin mahdollista, mutta vaatii editointi-tunteja, uuden musiikin etsimistä sekä lisenssin lunastamista, ja näistä syistä johtuen muutostyö myös maksaa.

Entäpä itse tuotanto. Kustannuksen olennainen kysymys on, pärjätäänkö yhdellä kuvaajalla vai ei? Mikäli tullaan paikalle kuvaamaan dokumentaarista materiaalia yrityksen palveluista, on yksi mies ja kamera yleensä ihan riittävä. Jos mukaan tulee haastatteluosuus, voi olla, että tarvitaan jo toinen kuvaaja. Asiakkaan halutessa videoon elokuvamaista tuntua ja näyttelijöitä, tarvitaan ohjaaja ja/ tai tuottaja, ehkäpä myös avustaja. Tuotantotiimin suuruus on iso osa lopullista hintaa. Isommissa ja haastavammissa tuotannoissa henkilömäärään ja suunnitteluun kannattaa satsata, sillä se näkyy vahvasti lopputuloksessa.

Aika paljon asioita, eikä siinä vielä kaikki!

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, on vielä näyttelijät ja heidän maskeeraajat. Joissain tapauksissa kuvauksia ei haluta toteuttaa yrityksen tiloissa, jolloin lokaation vuokraus ja stailaus tuo kustannuksia. Voice-overia varten tarvitaan äänityöläinen eli spiikkaaja, joka voidaan tilata verkostomme kautta. Videolle asetettava tekstitys pitää jonkun toimesta saada ensin paperille. Lopuksi jää itse editointi. Kauanko jälkikäsittelyyn menee aikaa, vaikuttaa moni edellä mainittu asia. Paljonko raakamateriaalia on projektiin liittyen, sen järjestely ja rakentaminen käsikirjoituksen mukaiseksi, sekä rytmitys musiikkiin sopivaksi. Jälkikäsittelyssä videolle lisätään mahdollinen grafiikka, tekstitys ja spiikki. Vedokseen tehdään yleensä yksi korjauskierros ja toimitetaan lopullinen versio. Siksi yrityksen kannalta on järkevää, että kaikki korjaukset tulee yhdellä kertaa ja kootusti. Sillä jokainen korjauskierros ja mahdolliset uudet versiot, tuovat projektiin lisää editointi-aikaa.

Silti halpakin voi olla hyvä

Tärkeää on miettiä mitä videolta halutaan ja mitä tavoitellaan. Se yhden kuvaajan kuvaama, edullinen ja perinteinen yritysvideo voi olla täysin oikea valinta teille, ja mekin teemme niitä erittäin mielellämme. Samaan aikaan, sormet syyhyten odotamme myös näitä wau-projekteja. Jos et vieläkään tiedä ”mitä, kenelle ja miksi?” tai millä hinnalla, niin pohditaan sitä yhdessä. Ottakaa rohkeasti yhteyttä ja sovitaan kahvittelut tänne Manillaan.

Laita meiliä tulemaan marjukka@rabbit.fi
Syysterkuin: Marjukka

Jaa artikkeli: