Maalari maalasi valoa


Värin määritelmä Peda.netin mukaan kuuluu näin: ”Väri on näköaistimus, joka perustuu silmämme kykyyn nähdä valon eri aallonpituudet väreinä.”

Eli tästä lähin kysyt sukulaislapselta hänen lemppari valon aallonpituutta. Omani sijoittuu tällä hetkellä noin 570 nanometriin, joskin se vaihtelee hieman fiiliksen mukaan.

No miten tämä niin sanottu “väri” sitten liittyy videotuotantoihin. Ikävä kyllä ja onneksi.. paljonkin.

Videot ja väri

Jos teet niin kuin suurin osa ihmisistä ja kuvaat pääasiassa älypuhelimella, olet tottunut valmiiksi väritettyyn videoon. Nämä värit ovat puhelinsovelluksien arvelemia väriarvoja, jotka usein näyttävät mielestämme hyvältä. Luultavasti puhelimen kamerasovellus pumppaa videoosi vielä hieman lisää potkua juuri väreihin. Ammattituotannoissa emme voi kuitenkaan luottaa valmiiksi väritettyyn videoon, vaan me pääsemme työskentelemään ns. flatin materiaalin kanssa. (katso kuvat alta)

Flatissa kuvassa värit on pakattu etukäteen tiukkaan pakettiin ja oikeat värit pitää videonleikkaussovelluksella purkaa ja mahdollisesti korjata. Flatin (S-Log) värimaailman idea on siinä, että sillä saadaan tallennettua mahdollisimman suuri määrä dataa värimaailmasta, jotta jälkikäteen tätä maailmaa voidaan korjailla ja muokata.

Mitä meillä sitten tehdään?

Yleisimmät värikorjaukset meidän projekteissa värien suhteen ovat: Valkotasapaino, kontrasti, värien kirkkaudet (saturaatio) ja valotus. Värikorjailussa on toki paljon muutakin muokattavaa, mutta nämä ovat meille ne tärkeimmät. Nämä pitää jokaiseen kuvattuun klippiin tehdä erikseen, ellei klippejä ole kuvattu samassa tilanteessa, samoilla kameroilla ja samoissa olosuhteissa.

Värimäärittelyssä taas kaikki kuvattu materiaali yritetään saada saman tyylisiksi keskenään. Tähän voi liittyä eri värien korostamista tai muuntelua haluttuun suuntaan. Näin varmistetaan katsottavien kuvien jatkuvuus.

Tiettyjen projektien kohdalla voidaan värimäärittelyllä hakea samaa tyyliä kuin maailman tunnetuimmista elokuvista. Kylmään ja pelottavaan voi liittyä vahva sinisyys, rikkaaseen mielikuvitukseen ja lastenelokuviin runsas värien käyttö ja ei unohdeta klassista Meksikoon liittyvää oranssia värivivahdetta.

Värimäärittelyn lisäksi kuva voidaan viimeistellä elokuvamaisilla mausteilla, joilla kuvatusta materiaalista saadaan vielä imartelevamman näköistä. Näihin välineisiin liittyy mm. kohinan lisäys (grain), kirkkaiden kohtien hehkumisen lisäys (glow) ja vinjetin (kuvan tummuminen reunoilta) lisäys. Tavalliseen tapaan, näitä eri välineitä on lukuisia, mutta nämä ovat meidän mielestämme ne keskeisimmät omissa tuotannoissamme. Näistä ehkä lisää tuonnempana.

Värimäärittely on siis todella tärkeää. Sitä ei pidä tehdä hutiloiden, eikä sinne päin. Sillä aika mälsää olisi elo tällä pallolla ilman värejä.

– Vili

Täältä ”backstagelta” vielä vinkki: Käykää katsomassa ohessa oleva video, joka toteutettiin aikoinaan havainnollistamaan värimäärittelyä asiakkaillemme. Tämä avaa Vilin tarinaa ehkä vielä hivenen lisää.

Jaa artikkeli: