Messuvuosi 2025 by Rabbit Visuals


Kysyimme tekoälyltä, millainen on messujen tilanne Suomessa vuonna 2025.

Tässä AI yhteenveto siitä missä mennään. Messut ovat juuri nyt melko houkuttelevassa vaiheessa: ne ovat elpyneet merkittävästi pandemiasta, yleisö on valmis palaamaan paikalle ja paikallistaloudellinen vaikutus on vahva. Yritykset näkevät messuissa edelleen merkittävää potentiaalia, mutta menestys ei tule ilman panostuksia. Yrityksen, joka haluaa saada messuosallistumisestaan maksimaalisen hyödyn, tulee keskittyä laatuun, suunnitteluun ja erottuvuuteen.

Rabbitin oma messukokemus

Olemme Rabbitilla itsekin osallistuneet messuille useissa eri rooleissa. Kameroiden takana olemme olleet esimerkiksi Vene Båt -venemessuilla asiakkaamme Inhan tehtaiden puolesta, Hyvän välitystavan päivässä sekä Turun kirjamessuilla.

Näytteilleasettajana olemme olleet mm. Hyvän välitystavan päivässä ja olemme menossa Alihankintamessuille Lieto 22.10. Lietohalliin.

Messukävijöinä olemme ihastelleet asiakkaidemme osastoja Alihankinta 2025 -tapahtumassa Tampereella, hakeaksemme inspiraatiota heidän ja mahdollisten uusien asiakkaiden tuleviin tarpeisiin.

Messuosastosi menestys alkaa messuvideoista ja -kuvista

Messut ovat hetki, jolloin yrityksesi kohtaa asiakkaat ja ostajat kasvotusten. Ensimmäinen vaikutelma syntyy sekunneissa – ja juuri silloin visuaalisuus ratkaisee. Hyvin suunnitellut messuvideot ja -kuvat voivat nostaa osastosi esille ja houkutella kävijöitä tutustumaan tuotteisiisi tai palveluihisi, välittäen juuri oikean mielikuvan yrityksestäsi.

Dynaaminen messuvideo tekee vaikutuksen ja erottuu edukseen

Messuseinälle sopivin video on yleensä lyhyt, dynaaminen ja toistuva – se, joka pysäyttää kävijän hetkessä ja kertoo nopeasti, mitä yrityksesi tekee ja mitkä ovat sen vahvuudet. Sen rinnalla pidempi, rauhallisempi messuvideo voi puolestaan syventää infoa tuotannosta, prosesseista tai tuotteiden laadusta, kun sitä katsotaan osaston ruudulla, verkkosivuilla tai myynnin tukena. Kaikilla videoilla on oma paikkansa,  mutta messuilla paras ratkaisu ei ole perinteinen yritysvideo, joka keskittyy arvoihin, tarinaan ja historiaan. Ne toimivat erinomaisesti verkossa ja brändiviestinnässä, kun taas messuilla ratkaisee nopea ja visuaalisesti vahva ensivaikutelma. Lisäksi messuilla tärkeintä on näyttää, mitä teette nyt – ja miksi juuri teidän tuotteenne tai palvelunne kohdalla kannattaa pysähtyä.

Vene Båt -messuilla Helsingissä nähtiin Inhan Tehtaiden osastoilla runsaasti Rabbitin tuottamaa visuaalista materiaalia 2025 uutuus veneiden lisäksi – Buster-, Yamarin- ja Cross-malliston veneitä laajemmin esitteleviä kuvia ja videoita, joita olemme vuosien varrella tuottaneet eri käyttötarkoituksiin ja -tarpeisiin.

Tässä muutama kuvamaistiainen Vene Båt -messuilla Inhan Tehtaille kuvaamastamme materiaalista, jossa kuvat heidän eri brändien messuosastoista.

Ilmakuvaus – ammattitaidolla

Ilmakuva on upea tapa näyttää yrityksen tilat, tuotantolaitteet tai ulkoalueet, mutta huonolaatuinen tai rakeinen kuva voi heikentää messuosaston vaikutusta. Ammattilaisen tekemä ilmakuva on tarkka, tasapainoinen ja vangitsee mittakaavan kauniisti, jolloin osastosi taustalla oleva kuva ei vie huomiota vaan tukee kokonaisuutta.

Alihankintamessuilla käydessämme huomasimme, että monilla yrityksillä olisi vielä mahdollisuus vahvistaa visuaalista ilmettään entisestään, sillä erityisesti suurikokoisissa taustakuvissa ja ilmakuvissa. Laadukas, tarkka kuva tuo osaston todella oikeuksiinsa, kun taas heikompi kuvanlaatu voi helposti syödä muuten hienosti rakennetun kokonaisuuden tehoa.

Ohessa Lietolaiselle Trimet Oy:lle kuvaamamme ilmakuva, jonka voi bongata myös suurkuvana messuilla heidän osastollaan.

Trimet ilmakuva

Ammattimainen messuesite vahvistaa brändiä

Laadukas messuesite ei ole pelkkä tiedonjakoväline, vaikka kotiin viemisinä se on sitäkin. Se kertoo brändistäsi ja jättää oikean mielikuvan yrityksestäsi. Ammattimaiset kuvat, hyvä painokelpoinen laatu ja brändin mukainen visuaalinen ilme tekevät esitteestä kiinnostavan ja helposti lähestyttävän. Kun esite näyttää hyvältä, messuvieras kokee, että yrityksesi on luotettava ja ammattimainen – juuri sellainen, jonka kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä.

Näkökulma kentältä – Trimetin Kari

Kysyimme messukokemuksia ja näkemyksiä asiakkaaltamme, Trimetin omistajalta Kari Rouvalilta, jolla on takanaan yleensä noin 50 messupäivää vuodessa sekä kuluttaja- että ammattimessuilla:

“Messujen tärkeys on jopa kasvanut verkkopalaverien ja muiden ‘uusien’ tapojen vuoksi, esim. fyysisiä vierailuja ei tehdä enää entiseen tapaan. Karkeasti kävijämäärät ovat palanneet koronaa edeltävälle tasolle.

Paperiesitteiden määrä on tippunut radikaalisti, mutta niiden tarve ei ole kadonnut – osa haluaa edelleen ottaa esitteen mukaansa. Tasoa kannattaa kuitenkin miettiä: sen ei tarvitse olla huippulaadukas, vaan helposti taskuun otettava.

Videomateriaali on äärimmäisen tärkeä, varsinkin kun se tukee kotisivuja sekä muuta markkinointimateriaalia, esim. meidän tapauksessamme, kun video on myös tuotantomenetelmiin menevä yritysesittely.
Yleisesti voi sanoa, että messuilla tavattuja kymmeniä ja kymmeniä yhteistyökumppaneita, ehtisi vuoden aikana muuten tavata.”
Kuva otettu Tampereen Alihankinta 2025 -messuilla, jossa kävimme moikkaamassa Karia Trimet Oy:n messuosastolla.

Messujärjestäjille – valokuvat ja videot

Messujen valokuvat ja aftermovie ovat järjestäjälle erinomainen investointi. Tapahtuman ikuistaminen pidentää sen elinkaarta, näyttää messujen tunnelman ja toimii tehokkaana markkinointivälineenä seuraaville vuosille. Lisäksi se vahvistaa brändiä ja luottamusta, luo yhteisöllisyyttä kävijöiden ja näytteilleasettajien keskuudessa sekä toimii visuaalisena dokumenttina tulevien messujen suunnittelun tueksi. Tärkeintä unohtamatta: seuraavan tapahtuman markkinointi ja kiinnostuksen herättäminen visuaalisen aineiston avulla on vaivatonta. Lisäksi olemassa olevasta aineistosta on helposti muokattavissa nopeasti eri tarkoitukseen ja kanavaan sopivaksi, jotta potentiaaliset kävijät tavoitetaan.

Meidän tahtotila olisikin päästä kumppaniksi tarjoamaan tuotantoja messujärjestäjien kautta näytteilleasettajille. Näin valmistuisi samalla kertaa laadukasta messumateriaalia messujärjestäjille sekä yrityksille, jokaisen tarpeet huomioiden ja kustannustehokkaasti. Hyvin tuotetut messuvideot, valokuvat ja esitteet laadukkailla kuvilla nostavat yrityksesi profiilia ja tekevät vaikutuksen – myös tapahtuman jälkeen.

Kysyimme vinkkejä ja ajatuksia Logomon messuliiketoiminnan myyntijohtajalta Heidi Sinisalolta, siihen mitä kannattaa huomioida nykypäivänä messuosaston rakentamisessa:

”Kiinnittäisin erityishuomiota messuosastojen valaistukseen sekä osaston persoonalliseen visuaaliseen ilmeeseen. Kuvatulosteiden ja videoiden käyttäminen on helppo tapa luoda huomiota herättävä osasto joka jää mieleen. Kuvan avulla messuvieras näkee heti mikä yritys on kyseessä ja mitä tuotteita tai palveluita osastolla esitellään.

Myös suunnitelmallinen messuosallistuminen on tärkeää. Messut ovat loistava tilaisuus edistää yrityksen kaupallisia tavoitteita, rakentaa ja ylläpitää yrityksen brändiasemaa sekä luoda ja ylläpitää verkostoja. Messuihin panostetut resurssit kantavat hedelmää myös itse tapahtuman jälkeen esimerkiksi somessa tapahtuvan jälkimarkkinoinnin muodossa.”

Turun Kirjamessut järjestettiin tänä syksynä ensimmäistä kertaa Logomossa. Logomon keskeinen sijainti ja muunneltavat tilat palvelivat hienosti jo huimat 35 vuotta täyttäneitä Turun Kirjamessuja. Seuraavan kerran Turun Kirjamessut järjestetään 2.-4.10.2026 Logomossa. Ja mikä meidän kannalta oli upeaa, pääsimme taltioimaan tapahtuman tunnelmaa ja ihmisistä videolle ja valokuviin.

 

Ohessa tämän vuoden videokooste Turun Kirjamessuilta 2025.

Käydään messuilla – kohdataan ihmiset

Loppuun on hyvä muistuttaa yhdestä yksinkertaisesta asiasta: käydään messuilla. Ei anneta näiden ainutlaatuisten kohtaamispaikkojen kadota, vaan pidetään ne elossa – olemalla mukana. Messut ovat paljon enemmän kuin esitteitä ja ständejä. Ne ovat paikkoja, joissa syntyy uusia ideoita, yhteistyötä ja kauppaa. Siellä voi tavata asiakkaita kasvokkain, löytää yllättäviä kumppaneita ja nähdä, mitä alalla oikeasti tapahtuu.

Rabbit Hyvän välityksen päivässä

Olipa kyse Hyvän välitystavan päivästä, Turun Kirjamessuista tai mistä tahansa muusta tapahtumasta, messut ovat yhä yksi tehokkaimmista tavoista verkostoitua, oppia ja tehdä bisnestä. Lisäksi me olemme menossa Liedon Alihankintamessuille 22.10. Joten – nähdään messuilla.

Terveisin: Rabbit Visuals

Jaa artikkeli: