Kuvalla vai ilman?


Hakumainoksissa on jo reilu parin vuoden ajan voinut nähdä kuvalaajennuksia. Suuri osa kuluttajista kääntyy ostotarpeen tai pulman edessä hakukoneen puoleen. Samaan aikaan moni yritys kisaa hakukoneessa hyvästä sijoituksesta, maksetussa ja orgaanisessa näkyvyydessä. Nykypäivän kuluttajat ovat tottuneet ostamaan tuotteita sekä palveluja verkosta. Siksi visuaalisuus kannattaa olla kunnossa niin somessa, verkkosivuilla, mainonnassa kuin hakumainoksissa. Mikäli teillä on Google Ads -mainontaa ja kuvalaajennukset on hoitamatta tai kuulet siitä ensimmäistä kertaa, kannattaa jatkaa lukemista.

Erotu eduksesi kuvalaajennuksella

Kuvalaajennus elävöittää hakusanamainosta ja on erinomainen keino lisätä huomioarvoa, johon katse hakeutuu. Näin hakumainos saa sisältöä sekä erottuu massasta, ja jotta asiakas jatkaa mainoksesta verkkosivuille, haluaa hän nähdä aiheesta laadukasta kuva- sekä videomateriaalia.

Lisäksi Google on kertonut, että “maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan 86% kuluttajista olettaa näkevänsä kuvan tuotteesta tai palvelusta tehdessä ostoksia tai hakuja verkossa”. Kuvalaajennuksen avulla voit parantaa hakumainostasi aiheeseen sopivalla kuvalla ja täydentää tekstimainoksia. Esimerkiksi alustavien tutkimusten mukaan mobiilimainosten yhteydessä oleva kuvalaajennus kasvattaa hakusanojen klikkausprosenttia keskimäärin 10%.

Miten löydytte hakukoneesta?

Miten yrityksenne löytyy hakukoneesta näin vuoden 2023 loppupuolella? Entä miltä hakutulos tai hakusanamainos näyttää, houkutteleeko se klikkaamaan eteenpäin? Mitä sitten kun asiakas on saatu ohjattua teidän verkkosivuille maksetusta tai orgaanisesta hakutuloksesta? Palveleeko sivut kuluttajaa niin hyvin, että kaupat syntyvät?

Totuushan on, että erottautuminen massasta voi olla vaikeaa ja aina ei edes suuri budjetti takaa hyvää näkyvyyttä hakusanamainoksessa, saatikka orgaanisessa hakutuloksessa. Mikäli yrityksellänne on hakumainoksia, älä jätä kuvalaajennuksia hyödyntämättä. Tässä kohtaa haluan silti vielä muistuttaa, että kuvaelementtejä luomalla ja kuvalaajennuksia lisäämällä varmista, että teillä on kaikki lakisääteiset oikeudet kuvaan ja lupa jakaa kuva hakukoneeseen.

Sisältöä kuvalla vai ilman?

Se mitä kaikkea hyvin toteutettu hakumainonta sisältää, onkin oma tarinansa. Raotetaan asiaa kuitenkin sen verran, että se vaatii muutakin kuin hakusanat, mediabudjetin ja jotkut verkkosivut onnistuakseen. Moni ei tule ajatelleeksi, että mikäli sisältö ja laskeutumissivut eivät vastaa hakumainosta, maksat klikkauksesta enemmän tai pahimmassa tapauksessa mainos ei edes näy. Lisäksi kannattaa huomioida, että hyvä sisältö kuten kuvat ja videot, pienentää välitöntä poistumista verkkosivuilta. Ja kuten arvata saattaa, mitä kauemmin asiakas viihtyy sivuilla, sitä todennäköisempää on kaupan tai yhteydenoton syntyminen.

Mikäli teidän verkkosivujen visuaalisuus tai hakumainosten kuvalaajennukset on puutteellisia (tai niitä ei ole), kannattaa asialle tehdä jotain. Ota yhteyttä allekirjoittaneeseen ja jutellaan aiheesta lisää.

– Marjukka

Jaa artikkeli: