Omat kuvat vs. kuvapankki


Niin, se on ehkä ikuisuuskysymys. Saatatte arvata kumpaa me liputetaan, mutta kerätään tähän puolesta ja vastaan esimerkkejä. Mikäli teiltä tulee lisää hyviä pointteja, suuntaan tai toiseen niin kirjoita se kommenttikenttään.

Todettakoon silti jo tässä vaiheessa, että varmaan kaikille palveluille on oma paikkansa ja tämän blogin ajatus ei ole silti torpata kaikkia kuvapankkeja. Ennemminkin tarkoitus on herätellä ajatuksia ja saada päättäjät pohtimaan sitä, mikä on omalle brändille tai yritykselle se oikea, järkevä ja paras vaihtoehto milloinkin.

Omien kuvien plussat ja miinukset

+ taatusti uniikkeja ja persoonallisia kuvia
+ kuviin saadaan juuri se oikea ja haluttu mielikuva ja tunnelma
+ aito ympäristö ja ihmiset kuvissa kiinnostaa aina
+ tekee yrityksestä lähestyttävämmän
+ laaja käyttöoikeus
+ yhdellä suunnitellulla kuvaussessiolla saadaan roppakaupalla käyttökelpoisia kuvia tuleviin kampanjoihin ja viestintään.

– luullaan, että se on aina paljon kalliimpaa
– luullaan, että se vie aikaa PALJON enemmän

Kuva: Rabbit Visuals, Valerio Tatananni

Kuvapankki kuvien plussat ja miinukset

+ paljon valinnanvaraa
+ yhden kuvan saattaa löytää nopeasti
+ yhden kuvan rajallisen käytön oikeus esim. someen voi olla halpa tai jopa ilmainen
+ ei tarvitse järjestää kuvausaikaa

– ei uniikki ja persoonaton
– kuvapankki pitää yrityksen etäämpänä
– voi olla vaikeaa löytää ns. suomalaisia kuvia
– sama kuva voi näkyä myös kilpailijan materiaalissa
– laajat käyttöoikeudet voi maksaa jo yhden kuvaussession verran
– yksinoikeus kuviin maksaa vielä enemmän

Kuva: kuvapankki Pexels

Lopuksi vielä pari esimerkkiä elävästä elämästä, jossa kuvapankin sijasta olisi kannattanut silti se alunperin ajateltu kuvaus suorittaa.

Tapaus 1.

Asiakas pyytää tarjouksen kuvauksista heidän kevät kampanjaan. Kuvaa/ kuvia tarvitaan niin painettuihin tuotteisiin, suurkuvatulosteeseen kuin digitaaliseen materiaaliin. Valokuvien tärkein pointti on olla suomalaisen näköisiä. Valokuvauksen hinta kampanjaan olisi ollut 590€ +alv. ja sisältänyt 30-40 kpl kuvia käsiteltynä.

Kuvaukset olisi saatu toteutettua jo seuraavalla viikolla ja kuvat saman viikon aikana asiakkaalle. Kuitenkin asiakkaan sanoja lainaten “aikaa ja rahaa säästäen” päädyttiin siihen, että mainostoimisto valitsee kuvan/ kuvat kuvapankista. Kuinkas sitten kävikään. Oikeanlaisen kuvan löytymiseen oli mennyt viikko. Lisäksi kuvan lunastaminen kuvapankista, tarvittavilla käyttöoikeuksilla ja laajuudella maksoi 500€ yritykselle. Siis tämä oli yhden kuvan hinta. Asiakas itse nauroi tälle jälkeenpäin, että ei säästynyt aikaa eikä rahaa.

Tapaus 2.

Eräässä tapauksessa esite vaati kuvitusta. Syystä tai toisesta he päätyivät ottamaan kuitenkin kuvat kuvapankista. Heidän harmitus oli todella suuri, kun viereisen yrityksen esitteessä oli tismalleen samoja kuvia ja kuvitusta käytössä. Säästöä ehkä tuli joitain kymppejä, mutta myös suuren suurta mielipahaan.

Oma kuvapankki kuntoon

Siinä siis ajatuksia tällä kertaa. Kuvat omasta tekemisestä, palveluista ja henkilökunnasta kannattaa aina. Joskus saamme yhteydenoton siitä, että voisimmeko ottaa vain yhdestä henkilöstä kuvan. Vastaus on, että tietysti voimme.

Ei kuvauksien tarvitse aina olla raskaita koko päivän tai puolen päivän settejä mikäli tarvetta siihen ei sillä hetkellä ole. Muistakaa siis, että teemme myös nopeita, lyhyitä ja yksittäisiä kuvauksia, jotka on yrittäjälle erittäin kustannustehokkaita ja kasvattaa omaa kuvapankkia tasaiseen tahtiin.

 

Jaa artikkeli: